De AFM (Autoriteit Financiële Markten) heeft eind juni bekend gemaakt dat de regelgeving omtrent handel in turbo’s vanaf 1 oktober 2021 wordt aangescherpt. De AFM wil hiermee particuliere beleggers beschermen tegen de risico’s van turbo’s. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meerderheid van beleggers in turbo’s veel geld verliest.


Wat is een turbo en wat is het gevaar van turbo’s?

Een turbo is een financieel instrument waarmee beleggers met een hefboomwerking in kunnen spelen op een stijging of daling van een belegging: de onderliggende waarde. Beleggers speculeren in feite op toekomstige stijgingen en dalingen met een hefboom.

Met turbo’s valt veel rendement te behalen, maar door de hefboomwerking van het product kunnen turbo-beleggers hun inleg ook snel verliezen: met een grote hefboom kan een belegger binnen een paar minuten zijn hele inleg kwijtraken.

Hefboomlimiet

De eerste nieuwe regel die de AFM gaat toepassen, is een hefboomlimiet. Er geldt vanaf 1 oktober een maximum aan de hefboom van een turbo; deze mag niet hoger zijn dan 1:5. De onderliggende waarde wordt namelijk voor het grootste deel gefinancierd met geleend geld. Hierdoor kunnen beleggers in een mum van tijd hun gehele inleg verliezen.

Verplichte risico-waarschuwing

Ook heeft de AFM besloten dat aanbieders van turbo’s een verplichte waarschuwing moeten geven, waarin een standaard of ondernemingsspecifiek verliespercentage wordt opgenomen. Deze waarschuwingen gelden als tegenwicht tegen de neiging van aanbieders om potentiële winsten te benadrukken en de potentiële verliezen onder te belichten. Op deze manier kunnen beleggers een betere, geïnformeerde keuze maken, aldus de AFM.

Verbod op bonussen

Aanbieders mogen vanaf 1 oktober ook geen bonussen of andere lokkertjes meer aanbieden aan beleggers om hen te stimuleren meer in turbo’s te handelen. Denk hierbij aan tegoed voor transactiekosten of prijzengeld voor het winnen van competities in turbohandel.

Dit doet de AFM omdat deze bonussen de aandacht van het risicovolle karakter van turbo’s afleiden. Daarnaast kunnen deze bonussen beleggers aantrekken die anders niet voor turbo’s zouden kiezen.

Voor welke turbo’s gelden de beperkingen?

De nieuwe beperkingen gelden voor alle turbo’s die in Nederland worden aangeboden, ongeacht de lidstaat waar de aanbieder gevestigd is. De nieuwe regels gelden niet voor turbo’s die vanuit Nederland ergens anders worden aangeboden. De nieuwe regelgeving gaat vanaf 1 oktober 2021 in, zodat aanbieders de tijd hebben om de nodige aanpassingen te doen.

Kort samengevat

De regelgeving met betrekking tot turbo-handel wordt dus vanaf 1 oktober aangescherpt. Voor de particuliere belegger betekent dit dat zij geen aanbiedingen meer ontvangen, zoals het eerdergenoemde tegoed op transactiekosten. Daarnaast mag de hefboom niet groter zijn dan 1:5 en de risico’s worden duidelijker in kaart gebracht.

Ondanks de strengere regelgeving blijven turbo’s een risicovolle belegging. Beleggers in turbo’s nemen bewust meer risico in ruil voor een hoog verwacht rendement.