ALKMAAR - Niks zo onontkoombaar als de dood, en toch lopen we er het liefst met een grote boog omheen. Maar wat als we de dood omarmen als onderdeel van het leven? In haar nieuwe voorstelling Rust zacht Billy gaat regisseur Eva Line de Boer op zoek naar het ultieme afscheid van het leven. Een pleidooi voor een meer open relatie met de dood.

Een gedicht op Facebook, drie kinderen die het afscheid van hun kat live streamen, de begrafenisselfie - we tonen onze rouw steeds meer in het openbaar. De Boer bouwt haar voorstelling op rondom bestaande afscheidsspeeches, de grootste uitvaart-hits, een glijbaan en een op maat gemaakt ritueel voor Peter, die dichtbij zijn eigen dood staat. Met de voorstelling Rust zacht Billy gaan we het ongemak rondom de dood niet uit de weg en zoeken we de grenzen op tussen privé en publiek. Met oog voor zowel de schoonheid als de knulligheid van de mens.

Eva Line de Boer regisseert theater en film. Ze geeft in haar voorstellingen vorm aan haar fascinatie voor het openlijk delen van emoties in de openbare ruimte. Ze slaagt erin om tegelijk de schoonheid als de knulligheid van de mens te laten zien. Haar werk kenmerkt zich door een sterke stilering van gedrag. Hoe zien mensen eruit in bepaalde situaties en hoe verschuilen ze zich achter de façade van hoe ze denken dat het eruit zou moeten zien?

Eva ontving de Ton Lutz Award voor de meest veelbelovende afstudeerregie met Euphoria (Its Festival, 2014). Ze kreeg de René Lobo Stok voor lef, durf & moed (Toneelacademie Maastricht, 2014). In 2016 won zij de BNG Bank Nieuwe Theater­makers­prijs 2016 met Dit gebeurt allemaal tegelijk en in 2019 de Charlotte Köhler prijs.

Naast haar eigen werk regisseert zij in opdracht voor onder meer HNTjong, Berg&Bos, Theaterproductiehuis Zeelandia, Het Zuidelijk Toneel en Carver.