Verkeersregelaar zijn is een roeping!

Door Redactie op Dinsdag 30 mei 2017 13:13   Regionaal   politie, verkeersregelaar, weggebruikerBron: STA dienstverlening  


Verkeersregelaar zijn is een roeping!Fotografie: STA dienstverlening  

NEDERLAND - Verkeersregelaar hebben het niet altijd even makkelijk, maar toch blijven ze op de straat staan. Om verkeersregelaar te zijn moet je wel een olifanten huid hebben en je wordt het ook niet om je portemonnee. Je wordt per dag 5 keer ter dood veroordeeld en je loopt 25 enge ziektes op.

Wat maakt het beroep van verkeersregelaar nou zo aantrekkelijk, ondanks alle scheldserenades die je als verkeersregelaar te verwerken krijg?

Het is een immers ook gevaarlijk beroep waarbij je moet vertrouwen op je collega’s. Nee, het is de afwisseling van de werkplek en de mensen die je ontmoet die het vak zo leuk maakt. De waardering die je van de mensen die begrip hebben voor de situatie en die blij zijn met de uitleg van hun nieuwe route waarbij ze extra kunnen genieten van de omgeving.

De veranderingen die je ziet bij de mensen wanneer je een tijdje op één locatie aan het werk bent. Na verloop van tijd zien de mensen toch de verbeteringen en de voordelen die jij aan het uitvoeren bent terwijl de mensen dit eigenlijk al vanuit hun eigen normen en waarden zouden moeten doen. Men is zo immers vast geroest in hun eigen gewoonte en egoïsme dat zij niet meer het geduld kunnen opbrengen bij plotselinge veranderingen op de weg.

Soms ben je net een pedagogische onderwijzer.

Omdat een bepaalde groep mensen zelf niet wil nadenken omtrent de veiligheids risico’s die gepaard gaan bij werkzaamheden of bij een evenement moet dat helaas voor hen gedaan worden. Die groep mensen is zo egoïstisch geworden dat zij eerst aan hun zelf denken en wat een ander denkt of doet niet meer belangrijk is!

Door het gedrag van een bepaalde groep weggebruiker word er steeds vaker een beroep gedaan op de verkeersregelaar. Ondanks dat een verkeersregelaar verbaal word aangevallen blijven zij uitleggen waarom en hoe zij het beste kunnen rijden. Dan nog krijg je vaak te horen dat risico neem ik wel! Waar de weggebruiker niet bij stil staat is: wanneer het wel mis gaat dat de eerst ter plekken is om de calamiteiten diensten te moeten bellen en dat uiteindelijk ook de familie op de hoogte mag brengen dat hun geliefde/partner even later thuis komt of erger nog helemaal niet meer thuis komt!!

Communicatie

Goed luisteren, duidelijk uitleggen wat je bedoeld en rustig blijven is een essentiële eigenschap wat een verkeersregelaar moet hebben. Wanneer je dat niet bent kan de situatie alleen maar escaleren. Dit moet een verkeersregelaar zien te voorkomen. Dat is niet altijd even makkelijk, want soms valt de eerste klank of uitspraak van een letter al niet goed bij een weggebruiker en dan is het beste om je eigen ego aan de kant te zetten en de hulp in te roepen van je meerdere of politie.

Trend

Doordat een bepaalde groep weggebruikers zich nog steeds vogelvrij waant heeft het Openbaar Ministerie een Zero tolerance beleid, ook wel lik op stuk beleid genoemd.

Dat wil zeggen dat de politie elke overtreding streng aanpakt. Het maakt niet uit hoe licht de overtreding is echter is dat voor een verkeersregelaar niet even anders. Iedereen denkt dat een verkeersregelaar geen financiële sanctie mag uitdelen en dat klopt ook echter is er wel een uitzondering. Wanneer de werkzaamheden of evenement bekent is bij de politie kan een verkeersregelaar een miniproces-verbaal opmaken en deze afgeven aan de politie en deze stuurd het weer door naar de Officier van Justitie. De Officier van justitie beoordeeld of deze gegrond is op juistheid is ingevuld en aan de voorwaarde voldoet, Zo kan een verkeersregelaar een Miniprocces-verbaal opmaken voor het negeren van een aanwijzing of stopteken.