OV-reizigers waarderen busvervoer in Noord-Holland voor derde keer op rij als beste van Nederland

Door Redactie op Woensdag 22 maart 2017 08:44   Regionaal   holland, reizigers, vervoer


OV-reizigers waarderen busvervoer in Noord-Holland voor derde keer op rij als beste van Nederland

NOORD-HOLLAND - Uit de vandaag gepubliceerde barometer over klantwaardering van OV-reizigers in Nederland blijkt dat de busconcessies die vallen onder de provincie Noord-Holland door reizigers in 2016 weer de hoogste waardering hebben gekregen.

De gemiddelde score in de 3 gebieden waar de provincie Noord-Holland opdrachtgever is van het busvervoer was 7,7. Het gaat om de gebieden Haarlem/IJmond, Gooi en Vechtstreek en Noord-Holland Noord. Landelijk was het gemiddelde waarderingscijfer een 7,6. De provincie Noord-Holland heeft daarmee gemiddeld de hoogste score van alle opdrachtgevers van het openbaar vervoer in Nederland (exclusief vervoer met de NS).

Reizigers gaven hun mening over onder andere de kans op een zitplaats, de vriendelijkheid van de buschauffeur, de toegankelijkheid van de bushaltes, de reisinformatie en punctualiteit en het betaalgemak. 

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het regionaal openbaar vervoer. Het is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode van eind oktober tot begin december gehouden. In het najaar van 2016 deden 82.352 reizigers mee aan de enquête tijdens hun reis met bus, tram, metro, trein en ferry. Dat gebeurde op 6.559 ritten in de 70 onderzoeksgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van CROW-KpVV, een onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de Rapportage Landelijke Cijfers. Daar zijn ook de 25 deelrapportages (ov-autoriteiten en vervoerders) en de opzet van het onderzoek te downloaden. De provincie Noord-Holland en de vervoerders gebruiken deze resultaten om de dienstverlening verder te verbeteren.

Bekijk de resultaten voor Noord-Holland