(fotograaf: Koos Breukel)

De raad van toezicht van Stichting Artiance, Centrum voor de Kunsten, heeft besloten om drs. Arnoud van Aalst te benoemen tot nieuwe directeur/bestuurder van Artiance. Hij volgt daarmee Maaike Deckers op, die sinds 1 september werkzaam is als directeur bij Quintus in Kampen. De Raad van Toezicht heeft samen met de organisatie een werving en selectieprocedure opgesteld. Naar aanleiding hiervan is Arnoud van Aalst gekozen als de evenwichtskunstenaar, bindend en inspirerend leider, die met veel kennis en enthousiasme leiding zal geven aan de organisatie.

Arnoud over Artiance: ‘Artiance is – voor zover ik dat nu reeds kan beoordelen – een instelling waar mensen van alle leeftijden hun creativiteit kunnen ontdekken en ontwikkelen. In een tijd waarin cultuur nog meer dan gewoonlijk onder druk staat is dit van levensbelang voor een maatschappij. Ik vind het indrukwekkend hoe een centrum voor de kunsten als Artiance dit creatieve proces bij mensen kan aanwakkeren en in sommige gevallen zelfs naar een professioneel niveau kan tillen. De lage drempels voor de deelnemers, het enthousiasme en de professionaliteit van de docenten en de organisatie en de externe profilering zijn voor mij een unieke combinatie waar ik graag mijn expertise aan wil verbinden. De identiteit van Artiance, de maatschappelijke positie binnen Alkmaar en omstreken en het ontwikkelen van interessante groeimodellen zijn issues met veel potentie waar ik het komende jaar met enthousiasme en plezier aan zal werken’

Arnoud van Aalst (Den Haag, Nederland) is van huis uit bestuurskundige, restauratie-architect en grafisch ontwerper. Zijn bedrijf Museum Strategies is gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe concepten en strategieën voor musea en andere culturele instellingen waarbij identiteit en positionering centraal staan. Van Aalst bekleedde directiefuncties bij toonaangevende Nederlandse architectuur- en designinstituten als het Berlage Instituut en Premsela Platform for Design and Fashion. Hij is actief bestuurslid bij diverse culturele instellingen waar onder de International Council of Museums (ICOM) Nederland en mede-oprichter van de Dutch National Portrait Gallery.

Bij Museum Vlaardingen ontwikkelde hij een nieuw totaalconcept en bracht governance, educatie en tentoonstellingsontwerp naar een hoger niveau. Zijn interimopdracht bij het Zeeuws Maritiem muZEEum in Vlissingen leverde een geactualiseerd businessplan op en samenwerking met diverse culturele instellingen uit de regio. Bij het Museum voor Communicatie in Den Haag ontwikkelde hij een nieuwe strategie en visie waarin diverse verdienmodellen werden geïntroduceerd. Hij realiseerde een Open Depot waardoor de collectie weer zichtbaar werd en zette de tentoonstellingen ‘Branding Beatrix’ en ‘XXS Dutch Design’ neer, winnaar van de zilveren Dutch Design Award 2014 in de categorie ‘tentoonstellingsontwerp’.