ALKMAAR – De omzet van webshops voor kantoorartikelen, drogisterij-artikelen en etenswaren gaat als gevolg van de Coronacrisis door het dak. ,,Een deel van de sector draait momenteel op piekcapaciteit”, zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. ,,We verwachten dat de groei voorlopig aanhoudt.”


Directeur Marc van Raai van Inktweb.nl in Alkmaar is als leverancier van kantoorartikelen een voorbeeld van bedrijven die profiteren van de pandemie. ,,Het is nog drukker dan in de Kerstperiode”, zegt hij. ,,We draaien drie keer zoveel omzet als normaal.” Het bedrijf moet alle zeilen bijzetten om cartridges, printpapier, pennen en andere kantoorartikelen snel bij de klant te hebben.

De groei komt bij Inktweb.nl vooral door het grote aantal mensen dat door het Coronavirus gedwongen thuis werkt. ,,Ze hebben allemaal kantoorartikelen nodig”, zegt Van Raai. ,,Omdat veel reguliere winkels gesloten zijn, kiezen mensen al snel voor een webshop.”

Twee branches
Volgens Jongen van Thuiswinkel.org opereert Inktweb.nl in een van de twee branches die profiteren van de crisis. ,,De eerste groep zijn webwinkels die ervoor zorgen dat mensen thuis kunnen werken”, zegt Jongen. ,,En dan moet je niet alleen aan kantoorartikelen denken, maar bijvoorbeeld ook aan leveranciers van laptops, telefoons en dergelijke.” De andere groep die profiteert zijn de webshops die ervoor zorgen dat we thuis kunnen leven; supermarkten (+90%), drogisterij-artikelen (+500%) en woonaccessoires.

Niet alle webshops konden de fors toegenomen vraag aan. ,,De supermarkten hebben de afgelopen tijd flink bijgeschakeld”, zegt Jongen. ,,Er rijden nu meer busjes voor het afleveren van de boodschappen. Ook is de capaciteit in de distributiecentra fors toegenomen.”

Overuren
In het bedrijfspand van Inktweb.nl aan de Prof. van der Waalsstraat worden intussen ook overuren gemaakt. ,,Normaal verzorgen drie medewerkers de bestellingen”, zegt Van Raai. ,,Vanwege de toenemende drukte hebben we de afgelopen weken een deel van het kantoorpersoneel vrijgemaakt. We werken nu met tien mensen in het magazijn.”

Overigens verwacht directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org dat de hoge omzetten nog even aanhouden, om vervolgens af te vlakken. ,,Onze verwachting is dat na de crisis, als de fysieke winkels weer allemaal open zijn, een deel van de klanten blijft ‘hangen’ bij de webshops. ,,Dan denk ik aan ouderen, die bijvoorbeeld niet gewend waren online te winkelen. Ook mensen die vroeger amper op internet boodschappen deden.”