DE RIJP - In Museum Jan Boon is de hele maand mei de expositie "Idylle, een pastorale in verf" van de Waterlandse schilder Philine van der Vegte te zien.


Wie het werk van Van der Vegte kent, weet dat haar dierschilderijen vaak een duister randje hebben. Voor deze expositie heeft ze die sombere kant losgelaten, en ook haar palet opgevrolijkt.

Een idylle is een soort utopie, niet zozeer bestaand in het hier en nu, maar een vluchtige herinnering aan een zorgeloze tijd, of een wensdroom. Van der Vegte wroette in haar geheugen naar dit soort herinneringen, echt of ingebeeld. Ze gebruikte foto's van haar kinderen toen ze klein waren en ze meer bezig was met zelfvoorzienend leven dan nu. Ze verbouwde groenten en hield kleinschalig vee. Om haar heen dartelde een overvloed aan jonge dieren en groeide voedsel van eigen bodem. Je hebt de neiging om al het harde werken, de vermoeidheid en het moment van slachten achteraf te vergeten. Alleen de herinneringen aan huppelende lammetjes blijven over. En die heeft ze dan ook geschilderd.

Natuurlijk is het escapisme. Maar willen we niet allemaal zo nu en dan even ontsnappen aan de werkelijkheid?

MUSEUM JAN BOON

Rechtestraat 146

1483 BC De Rijp

GEOPEND:

De hele maand mei 2023 op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. Feestelijke opening zaterdag 6 mei om 15 uur door Marike Schols.

Museum Jan Boon is gevestigd aan de Rechtestraat 146 in De Rijp en elk weekend open van 13.00 tot 17.00 uur. Gratis entree. Philine is meestal zelf aanwezig.

www.museumjanboon.nl

Over Museum Jan Boon:

In de nalatenschap van Jan Boon bevonden zich naast de diverse bedrijfsmatige bezittingen ook roerende en onroerende goederen, die tot het privébezit van de familie Boon gerekend konden worden. Deze stukken betroffen documenten van persoonlijke aard, waaronder brieven, een familiebijbel, diverse huisraad en een grote verzameling zeekaarten van vermaarde Nederlandse kaartenmakers. De stukken werden voor een deel bewaard in het pand van de Maatschappij en een ander deel in een schuur (thans het Walhuis) aan het water. Na ruim 100 jaar leegstand werd in 1983 besloten de voormalige schuur achter het pand van de Maatschappij - het Walhuis (1725) - te restaureren en daar een sociaal culturele bestemming aan te geven. De documenten die tijdens de restauratie werden aangetroffen hebben, gezamenlijk met stukken die in het pand van de Maatschappij aanwezig waren, inmiddels een betere bestemming gekregen. Om nu alles in goede staat te houden zijn de documenten in het streekarchief te Alkmaar ondergebracht en worden de kaarten bewaard in de klimaatkamer van Museum In 't Houten Huis.

Over Philine van der Vegte:

Philine van der Vegte is een hedendaags figuratief schilder, en werkt voornamelijk met olieverf. Ze studeerde in 2019 af aan de Wackers Academie in Amsterdam en ontving in 2020 een beurs van het Gerbrandy Fonds. Met haar onderwerpen blijft ze dicht bij de plek waar ze woont en werkt, een voormalige melkveehouderij net ten noorden van Amsterdam. Ze schildert dieren, portretten en landschappen, met een focus op de relatie tussen mens en dier.

Philine had een solotentoonstelling over de melkveehouderij in Waterlandsmuseum De Speeltoren "Milk", evenals groepstentoonstellingen in Museum Staal, Museum Nairac, Museum De Fundatie en het Papiermachermuseum in Oostenrijk.

"Het schilderen van dieren heeft mijn grootste interesse en ik vind het heerlijk om ze te tekenen naar het leven in de weilanden en stallen in de buurt, of ze levensgroot te schilderen in mijn atelier. De lange en soms ongemakkelijke relatie tussen dieren en mensen duikt steeds op in mijn werk, of ik nu paarden, ezels, koeien of apen schilder. Het feit dat deze dieren afhankelijk zijn van en vertrouwen hebben in de mens, geeft ons een grote verantwoordelijkheid. In het grootste deel van mijn werk speelt deze relatie tussen mens en dier een rol, soms openlijk, soms meer op de achtergrond. Het is een uitdaging om levende wezens naar waarneming te tekenen en te schilderen omdat dieren voortdurend in beweging zijn. Daarom is snelheid van essentieel belang. Ik hou van de uitdaging om het in één keer goed te doen, maar zichtbare sporen van het zoeken naar de juiste vormen horen er ook bij. De kwaststreek is essentieel en ik probeer de frisheid van mijn schetsen ook te bereiken in de meer uitgewerkte schilderijen."

www.philinevandervegte.com