ALKMAAR - De gemeente Alkmaar heeft kortgeleden meerdere aanbestedingen georganiseerd voor het onderhoud van haar vastgoed. De gemeente Alkmaar bezit ongeveer 200 gebouwen. Denk aan het rijksmonument de Waag, het stadskantoor aan het Mallegatsplein, scholen, IJsbaan de Meent en enkele woningen, maar ook hekken en poortjes.
Onderhoud
Deze gebouwen moeten natuurlijk onderhouden worden. Hiervoor zijn aannemers en adviseurs nodig. Eerder dit jaar zijn al schilders en bouwkundige aannemers voor meerdere jaren ingehuurd.
Bijeenkomst
Op 5 december was er een feestelijke bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst is de overeenkomst getekend met de adviseurs die de gemeente de komende jaren gaan ondersteunen bij het onderhouden, beheren, verduurzamen en slopen van het vastgoed.
Omdat onderhoud veel verschillende onderdelen heeft, is het advieswerk verdeeld in vier groepen (percelen):
- Algemeen technisch advies
- Veiligheid en gezondheid
- Bouwkosten
- Circulaire sloopwerkzaamheden
Wethouder Hoekzema heeft samen met de vertegenwoordigers van bouAd adviesgroep bv, DVTadvies BV, IGG Bouweconomie B.V. en RPS advies- en ingenieursbureau B.V. de overeenkomsten ondertekend. Dit gebeurde tijdens de bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst maakten deze bedrijven en het technisch team van de gemeente Alkmaar kennis met elkaar en bespraken ze de komende projecten. Door de nieuwe manier van werken kan de gemeente het onderhoud beter en sneller organiseren.
De samenwerking zal, als de gemeente en de adviseurs tevreden zijn, maximaal acht jaar duren. Door deze lange periode kan op een duurzame manier worden samengewerkt.
Wethouder Vastgoed, Jan Hoekzema zegt over de nieuwe contracten:
"Met deze afspraken zetten we een grote stap naar duurzaam en efficiënt beheer van ons vastgoed. Samen met onze partners zorgen we ervoor dat Alkmaarse gebouwen klaar zijn en blijven voor de toekomst."
Centraal
Naast deze nieuwe afspraken met aannemers en adviseurs heeft de gemeente Alkmaar ook een nieuwe softwarepakket aangeschaft. Hiermee kan de gemeente alle informatie over haar gebouwen op één plek bijhouden. Ook aannemers en adviseurs kunnen hun werk hierin vastleggen. Meldingen van gebruikers van gemeentelijke gebouwen komen via het Klant Contact Centrum (14 072) in hetzelfde systeem terecht. Zo krijgt de gemeente een compleet overzicht van de staat van alle gebouwen. Het gaat dus niet alleen om nieuwe contracten, maar ook om een betere manier van werken.
De vier vertegenwoordigers vanuit de onderhoudspartners zeggen hierover:
"Wij zijn trots om samen met de gemeente Alkmaar te werken aan het duurzaam en toekomstbestendig maken van het gemeentelijke vastgoed. Door onze krachten te bundelen zorgen we voor veilige, efficiënte en innovatie oplossingen, zodat deze gebouwen nog jarenlang van waarde blijven voor alle Alkmaarders."

12.4 ℃





























































