Economisch groeidebat: merk Alkmaar en merkbelofte

Door Redactie op Donderdag 12 oktober 2017 13:24   Gemeente   alkmaar, ondernemers, merkBron: Gemeente Alkmaar


Economisch groeidebat: merk Alkmaar en merkbelofteFotografie: Gemeente Alkmaar

ALKMAAR - Op 11 oktober 2017 verzamelden circa 120 ondernemers zich voor het jaarlijkse Economisch Groeidebat. In TAQA Theater De Vest werden de Alkmaarse ondernemers meegenomen door Retail- en merkenexpert Paul Moers in het merk Alkmaar. Na afloop werd er met collega-ondernemers nagepraat over merkbeloften, kernwaarden en de voordelen voor de eigen onderneming. Alle ondernemers werden uitgenodigd door wethouder Victor Kloos.

Waar een afwachtende stilte ontstond toen hij het debat officiële opende, zo zorgde debatexpert Roderik van Grieken ook voor groot rumoer in De Vest. De kans om kennis te maken in 2 minuten met een nieuwe ondernemer die je nog niet kent, zorgde voor het los komen van de aanwezigen. Met scherpe stellingen als ‘Het Regeerakkoord is positief voor ondernemers’ was de bijeenkomst geopend voor debat.

Wethouder Economische Zaken Victor Kloos (OPA) lichtte vervolgens de laatste stand van zaken rond het actieprogramma Economie toe. Zo kwamen onder andere de stijgende bezoekerscijfers aan bod en de belangstelling van nieuwe bedrijven om zich te vestigen in Alkmaar. Wethouder Kloos: “Regio Alkmaar maakt op dit moment een bovengemiddelde groei door op het gebied van werkgelegenheid en daar mogen we trots op zijn.”

Het effect van een sterk merk

Marketingdeskundige Paul Moers lichtte toe hoe je een merk bouwt en wat het merk Alkmaar inhoudt. Ook besteedde hij aandacht aan het belang van een sterk merk; hoe sterker het merk van een stad is, hoe liever mensen daar gaan wonen en Alkmaar bezoeken. Wat weer zorgt voor meer en betere voorzieningen, en meer bedrijvigheid.

De debatleider daagde vervolgens de ondernemers uit om na te denken over hun merkbelofte van het bedrijf en welke kernwaarden gehanteerd worden. Gabriëlle Koomen (Versierd) en Marvin den Bakker van Koel 310 pitchten vervolgens over de koppeling van hun merkbelofte met het merk Alkmaar. Maar Peter Valbracht van stichting De Waaier werd door de aanwezigen gekozen als winnaar met zijn pitch die eindigde met de woorden ‘Alkmaar is bijzonder in het gul zijn en een stuk geluk geven aan elkaar’.