ALKMAAR - Nederland gaat steeds meer van het slot. De winkels zijn weer open en er worden binnen weer meer klanten toegestaan. Dit betekent dat we ook in Alkmaar weer meer kunnen gaan shoppen! Veel klanten hebben hun toevlucht gezocht in online winkelen en daarom kan dit een goed moment zijn om als eigenaar van een kledingwinkel je zaak weer wat meer onder de aandacht te brengen. Dit artikel geeft je een aantal tips om je kledingwinkel te promoten.

Online actie
Waarschijnlijk ben je al bezig om je kledingwinkel op social media te promoten door al je nieuwe items en koopjes aan je klanten te laten zien. Je kunt dit ook op een ludieke manier aanpakken door een prijsvraag of giveaway te organiseren. Kies een item uit je winkel dat erg gewild is en beloof op je pagina om deze weg te geven bij, bijvoorbeeld, 500 nieuwe volgers. Doordat je zoveel nieuwe volgers (en dus potentiële klanten) erbij hebt kun je makkelijk één item gratis weggeven. Wil je dit liever niet, dan kun je natuurlijk ook een goodiebag samenstellen en die laten winnen bij de online actie.

Investeer in tassen
En dan bedoelen we geen handtassen, maar de tassen waarin je je verkochte kledingstukken meegeeft aan de klant. Tassen bedrukken is een makkelijke manier om snel meer zichtbaarheid voor je onderneming te creëren. Het beste is om in bedrukte katoenen draagtassen te investeren, dan ben je ook nog duurzaam bezig! Plastic tassen zijn al lang uit het straatbeeld verdwenen, en een bijkomend voordeel van de katoenen tas is dat je klanten hem vaker kunnen gebruiken. Hierdoor zal de naam van jouw kledingwinkel ook vaker te zien zijn.

Etaleren kun je leren
Je etalage is dé plek om de eerste indruk te maken. Op het moment dat mensen langs je winkel lopen besluiten ze of je winkel wel of niet de moeite waard is om naar binnen te lopen. Daarom is het belangrijk om in de eerste plaats je etalage schoon en netjes te houden. Vervolgens bepaal je wat erin komt te staan: wil je je klanten lokken met afgeprijsde items of juist met de duurste eyecatchers? Beiden zijn goede opties, maar trek hier wel één lijn in. Daarnaast wil je dat je etalage meteen de sfeer van de rest van je winkel uitstraalt, zodat je klanten gelijk weten met wat voor zaak ze te maken hebben.

Merchandise
Jouw kledingwinkel kun je het beste zien als een merk en je wil dat dit merk bekend wordt. Daarom kan merchandise van je winkel ook een goed idee zijn. Investeer daarom in dingen die je gratis weg kunt geven aan je klanten om zo je zichtbaarheid te vergroten. Het beste is dan om voor iets te kiezen wat je altijd kunt gebruiken. Notitieblokken bedrukken kan dan een goed idee zijn. Voorlopig zijn we waarschijnlijk nog niet van ze af en door ze in de kleuren van jouw winkel vorm te geven kun je ze goed gebruiken als promotiemiddel van je onderneming. Je kunt ook verschillende kleuren kiezen, zodat mensen ze kunnen afstemmen op hun outfit!