ALKMAAR - Sinds de opening van de online gokmarkt hebben tal van Nederlandse online casino’s een vergunning. Kansino was een van de eerste online casino’s die de virtuele deuren opende. Het grote publiek zal deze goksite vooral kennen van de reclamecampagnes met de pakkende (of irritante, dat hangt van je smaak af) slogan ‘Jaja jaja’.


Het gokbedrijf is sinds juli 2022 tevens hoofdsponsor van voetbalclub AZ. Voorheen werd de voetbalclub gesponsord door AFAS Software. Kansino en AZ hebben een overeenkomst gesloten tot midden 2026. Het logo van Kansino staat onder meer op de shirts van de Alkmaarders. Op die manier wil het online casino meer spelers aantrekken.

Klas Winberg is topman van Play North, het moederbedrijf van Kansino. Onlangs gaf hij een interview aan AZ.nl waarin hij vertelt dat bij AZ dezelfde mentaliteit heerst als in zijn bedrijf:

‘De club heeft heel duidelijk voor ogen waar het naartoe wil. Het lijkt bijna een ideologie. De manier waarop data wordt gebruikt, zoals bij de aankoop van spelers, is van een hoog niveau. De manier van denken lijkt op die van ons. Wij willen niet een pokerspel aanbieden omdat het leuk is. Nee, we hebben een idee en willen het beste online casino van Nederland worden. Ook de mentaliteit van AZ is vergelijkbaar met die van ons. Als uitdager moeten wij ook slimmer zijn dan de grote aanbieders.’

Winberg benadrukt dat Kansino niet zomaar een tijdelijke geldschieter is voor de voetbalclub:

‘We laten zien dat we met een meerjarige overeenkomst geen eendagsvlieg zijn. Dat niveau van vertrouwen willen we uiten. Wel merken we dat we een sterke groei doormaken in brand awareness in Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat dat niet het geval zou zijn zonder het partnership met AZ. Ik merk dat intern iedereen enorm trots is en er wordt veel gepraat over de wedstrijden en natuurlijk de overwinningen. We voelen ons onderdeel van de organisatie.’

Maar Den Haag zou wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Strengere regels voor online casino-reclame

De regels voor het aanbieden van gokreclame worden namelijk steeds strenger in Nederland. Volgens een stappenplan dat is ontwikkeld door de minister van Rechtsbescherming, Franc Weerwind, wordt ‘ongerichte reclame’ voor online gokken vanaf dit jaar geleidelijk afgeschaft.

Ongerichte reclame is reclame waarvan niet kan worden uitgesloten dat deze kwetsbare groepen bereikt. Kwetsbare groepen zijn onder meer minderjarigen, personen tussen 18 en 24 jaar, personen die problematisch gokgedrag vertonen en personen die zich hebben uitgesloten van deelname aan online gokken. Denk bijvoorbeeld aan spotjes op televisie – daarbij is helemaal niet duidelijk wie ernaar kijkt en dus kan niet uitgesloten worden dat het spotje gezien wordt door kinderen.

Gokbedrijven kunnen straks daarom niet meer adverteren via tv, radio of in openbare binnen- of buitenruimtes. Met behulp van deze strenge maatregelen wil de regering kwetsbare groepen beter beschermen tegen gokverslaving. Via het internet en per e-mail mag er wel nog gedeeltelijk reclame gemaakt worden. De aanbieder moet dan wel kunnen aantonen met gepaste maatregelen dat de reclame geen kwetsbare groepen kan bereiken. Wat de regering precies bedoelt met ‘gepaste maatregelen’, is overigens nog niet helemaal duidelijk. Exacte details over de nieuwe regels worden dit voorjaar verwacht.

Ook wat sponsoring door online casino’s betreft, worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2024 is programma- en evenementensponsoring verboden en vanaf januari 2025 volgt ook de sportsponsoring op sportevenementen en shirtsponsoring. Aangezien het verbod op sportsponsoring in fases verloopt, krijgt de sportsector nog de kans om andere sponsoren te vinden. De overgangstermijn is ingesteld omdat de financiering van sport het publieke doel van de volksgezondheid dient.

Wat zijn de gevolgen voor het partnerschap tussen Kansino en AZ?

De nieuwe regels voor gokreclame hebben natuurlijk grote gevolgen voor Kansino en AZ.

In het interview met AZ.nl laat topman Klas Winberg zich mondjesmaat uit over het op handen zijnde reclameverbod. Hij zegt: ‘Idealiter blijven we heel lang aan de club verbonden, ondanks de nieuwe plannen van de Nederlandse regering. Misschien is het antwoord wel dat we politici kunnen overtuigen om ons sport te laten sponsoren.’

Veel legale online casino’s in Nederland vinden een verbod op sportsponsoring te ver gaan. Vooral voor nieuwe online casino’s op de markt, is het belangrijk om hun naamsbekendheid te vergroten en dat wordt een stuk moeilijker als de nieuwe reclameregels eenmaal van kracht zijn. Er wordt in Den Haag dan ook druk gelobbyd door onder meer online branchevereniging VNLOK, waar Kansino lid van is. Mogelijk weten de gokbedrijven, in samenwerking met de voetbalclubs, een totaalverbod op sponsoring toch nog af te wenden.

Maar als dat lobbyen niet lukt, zal AZ per 1 januari 2025 toch op zoek moeten naar een andere geldschieter en is het afgelopen met online casino-logo’s op voetbalshirts.