ALKMAAR - Voor bedrijven wordt de online verkoop steeds belangrijker. Klanten komen niet alleen meer naar een winkel of bedrijf, maar zoeken online naar producten en diensten die ze nodig hebben. Het is voor een bedrijf dan ook belangrijker dan ooit om online goed vindbaar te zijn. Dat geldt ook, en misschien wel juist, voor mensen die jouw bedrijf nog niet kennen. Iemand die al klant is, zoekt gewoon op naam. Iemand die jouw bedrijf van een bekende aanbevolen heeft gekregen doet dat ook. Maar iemand die gewoon op zoek is naar een schilder, boekhouder, rijschool of leverancier van houten schuttingen voert dienovereenkomstige zoekwoorden in bij een zoekmachine. En dan is het dus zaak dat ze bij jouw bedrijf uitkomen.

Wat staat er op je website?

Er zijn ondernemers die een website laten bouwen door een extern bedrijf en als die eenmaal online staat er nooit meer naar omkijken. Als je ze vraagt wat er eigenlijk voor informatie op de website staat, dan moeten ze het antwoord schuldig blijven. Het behoeft geen betoog dat een goed en uitgekiend contentmanagement heel belangrijk is. Een bezoeker ziet het vrij snel als een website al een jaar of langer niet is bijgewerkt. Dit kan een negatieve invloed hebben op het werven van klanten of het verkopen van producten. Natuurlijk hoef je je website niet elke dag of elke week te updaten. Maar het is wel aan te raden om met enige regelmaat nieuwe content te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van blogs over de producten die je levert of over opdrachten die je uitvoert bij klanten. Maar bovenal moet je ervoor zorgen dat de informatie op je website juist en up to date is. Als een bezoeker refereert aan informatie op de website die niet meer klopt, dan maak je geen goede indruk als je een klant op basis daarvan teleur moet stellen.

Een aantrekkelijke website, wat is dat precies?

Een aantrekkelijke website maken. Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. Want wat maakt een website aantrekkelijk? Dat hangt af van een aantal factoren. Wie zijn bijvoorbeeld je bezoekers? Zijn dat vooral jonge of oudere mensen? Gemiddeld of hoog opgeleid? Mannen of vrouwen? Hier hangt veel van af als het gaat om de content op je website. Het kan bijvoorbeeld het verschil maken of je je bezoekers met je of met u aanspreekt. Ook hangt het ervan af of je wel of geen vakgerichte termen gebruikt. Maar ook het uiterlijk van de website is belangrijk. Kies een prettig leesbaar lettertype en let daarbij ook op de kleur van de testen in relatie tot de achtergrond. Een website die moeilijk leesbaar is zorgt ervoor dat bezoekers snel afhaken en naar de concurrent gaan die zijn website wel goed voor elkaar heeft.

Veilig online winkelen

Als je online producten verkoopt is het belangrijk dat bezoekers veilig kunnen betalen. Zorg er dus voor dat de beveiliging van je website in orde is. Persoonlijke gegevens en betaalgegevens moeten te allen tijde goed beschermd zijn om fraude te voorkomen. Schakel eventueel een IT security bedrijf in om de veiligheid van je webshop te controleren en eventueel aanbevelingen te doen voor verbetering.