Nieuwe dienstregeling bij NS

Door Redactie op Woensdag 22 november 2017 11:05   Algemeen   amsterdam, intercity, centraalBron: NS.nl


Nieuwe dienstregeling bij NS
NEDERLAND - Vanaf 10 december 2017 gaat de nieuwe dienstregeling in bij de NS. Er zijn volgens de NS veel wijzigingen in het spoornetwerk.

Belangrijk is dat reizigers de wijzigingen goed doorlezen, zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

Meer treinen

Vanaf een groot aantal stations gaan meer treinen rijden.

  • Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week 6 in plaats van 4 Intercity’s per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum rijden op werkdagen tijdens de spitsuren 6 in plaats van 4 Sprinters per uur.
  • In avonduren rijden meer Intercity’s van Utrecht Centraal naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.
  • Op zondagochtend rijden meer Intercity’s op het traject Schiphol Airport - Utrecht Centraal - Nijmegen.
  • Op zondagavond rijden meer Intercity’s vanuit Nijmegen en Eindhoven naar Schiphol Airport.
  • Op zondag rijden 4 in plaats van 2 Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
  • Tussen Leeuwarden en Meppel rijden op werkdagen 4 in plaats van 3 treinen per uur. Er rijden meer Sprinters en de Intercity’s worden sneller doordat ze alleen stoppen in Heerenveen, Steenwijk en Meppel.
  • Op werkdagen rijden in de ochtendspits 2 snelle Intercity’s van Vlissingen naar Roosendaal welke alleen stoppen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Deze Intercity’s rijden gekoppeld aan de bestaande Intercity door naar Amsterdam. In de avondspits rijden 2 Intercity’s uit Amsterdam vanaf Roosendaal snel door naar Vlissingen.
  • Op werkdagen rijden enkele extra Intercity’s in de spits Schagen - Den Helder.
  • Op werkdagen rijdt in de ochtendspits een extra vroege IC Direct tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal in beide richtingen.
  • Elke dag rijden ’s avonds laat 2 extra Sprinters Geldermalsen - ’s-Hertogenbosch in beide richtingen (van 1 naar 2 keer per uur).
  • Op werkdagen rijdt in de ochtendspits een extra Intercity van Alkmaar naar Haarlem en in de avondspits van Haarlem naar Alkmaar.
  • Op werkdagen rijdt in de ochtendspits een extra Intercity van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en een extra Intercity van Enkhuizen naar Hoorn. In de avondspits rijdt een extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen.

Kortere reistijd

Op een aantal trajecten is de reistijd verkort.

  • De Sprinters Eindhoven-’s-Hertogenbosch worden tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller.
  • In daluren is de ICE 3 minuten sneller van Amsterdam naar Duitsland.
  • In spitsuren zijn de nieuwe snelle Intercity’s Vlissingen - Roosendaal - Amsterdam binnen Zeeland circa 15 minuten korter onderweg.
  • Van Leiden Centraal naar Utrecht Centraal wordt de reistijd 4 minuten korter.

Minder overstappen

Een aantal belangrijke bestemmingen hebben meer rechtstreekse verbindingen.

  • Intercity’s Enkhuizen - Amsterdam Centraal rijden door naar Utrecht Centraal. Reist u tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker, dan bent u hierdoor tot 10 minuten sneller op uw bestemming.
  • In ’s-Hertogenbosch rijden Sprinters uit Arnhem door naar Dordrecht en v.v.
  • In ’s-Hertogenbosch rijden Sprinters uit Deurne in de spits door naar Oss en v.v.

Minder lang wachten op het station

Door betere aansluitingen hoeft u minder lang te wachten op enkele stations.

  • In Heerlen is de overstap van de Intercity uit Eindhoven op de Arriva-stoptreinen naar Herzogenrath en Kerkrade en op de Arriva-sneltrein naar Valkenburg circa een kwartier korter.
  • In Sittard wordt de overstap van de Intercity uit Eindhoven op de Arriva-stoptrein naar Maastricht enkele minuten korter en wordt de overstap van de Arriva-stoptrein uit Roermond op de Intercity naar Heerlen circa 10 minuten korter.
  • In Eindhoven sluit de Sprinter vanuit Weert beter aan op de Intercity richting Venlo en de Intercity richting Utrecht Centraal. De Intercity uit Maastricht sluit beter aan op de Intercity naar Den Haag Centraal en de Sprinter uit ’s-Hertogenbosch sluit beter aan op de Intercity’s richting Heerlen en Maastricht.
  • In Zwolle gaat de Intercity uit Groningen weer aansluiting bieden op de treinen naar Enschede.
  • In Geldermalsen wijzigen vrijwel alle overstappen met uitschieters tot 26 minuten kortere overstaptijd. Een enkele overstap wordt een paar minuten langer.
  • Op werkdagen is in spitsuren in Hoorn de overstap van en naar Enkhuizen op de Sprinters naar en van Alkmaar en Purmerend enkele minuten korter.

Voor- en nadelen

Veel reizigers hebben kortere reistijden en meer verbindingen. Toch was het onvermijdelijk dat sommige reizigers te maken krijgen met minder treinen, langere reistijden en/of extra overstappen.

  • De extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven en het goederenvervoer op deze route maken de aansluiting in Tiel van de Arriva-trein uit Arnhem op de Sprinter naar Utrecht Centraal 19 minuten langer (18 minuten langer in de andere richting). De reistijd van Utrecht Centraal naar Tiel en Tiel Passewaaij neemt 6 minuten toe. In de andere richting neemt de reistijd 5 minuten toe. Dit komt door een langere stop in Geldermalsen.
  • In Hoorn is in het weekend en op werkdagen in de daluren de overstap van de Intercity’s uit Enkhuizen op de Sprinters richting Alkmaar en Purmerend en v.v. tot 14 minuten langer. In spitsuren is de overstap hier enkele minuten korter.
  • Rond ’s-Hertogenbosch hoeven veel Sprinter reizigers niet meer over te stappen en zijn reizigers met de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten korter onderweg. Dit betekent ook dat de overstappen van deze Sprinter op de Sprinter en Intercity richting Nijmegen, op de Sprinter richting Geldermalsen en richting Tilburg 7 minuten langer worden. Voor reizigers naar Tilburg is de Intercity naar Roosendaal een alternatief want deze aansluiting wordt nu wel geboden.
  • De Sprinter Apeldoorn - Almelo - Enschede moet op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo wegens drukte op het spoor 1 keer per uur 13 minuten wachten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten. Reist u verder dan Almelo, dan bent u hierdoor langer onderweg. Reist u naar de stations Hengelo en Enschede, dan kunt u in Almelo overstappen van de Sprinter op de nieuwe Keolis-sneltrein Raalte-Almelo-Enschede en vice versa. De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is om dezelfde reden in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede.
  • Op werkdagen rijden in de ochtendspits minder Intercity’s van Amsterdam naar Schagen en op zaterdagochtend tot circa 9.30 uur minder Intercity’s van Amsterdam naar Alkmaar. Op werkdagen vervalt in de late avondspits 1 Intercity van Schagen naar Amsterdam. Deze Intercity’s reden allemaal in de tegenspitsrichting.
  • De Sprinter Amsterdam - Breukelen - Utrecht Centraal - Rhenen vertrekt door drukte op het spoor in de daluren 5 keer per dag 11 minuten eerder vanuit Amsterdam Centraal (vertrek om 6.28, 10.28, 12.28, 14.28 en 18.28 uur) en staat dan 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena. Door het eerdere vertrek wordt de doorgaande verbinding van Uitgeest naar Rhenen in deze gevallen niet geboden. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal - Rhenen.
  • In vroege ochtend en in avonduren rijdt 1 in plaats van 2x per uur een Intercity Sittard - Heerlen. Daar staat tegenover dat enkele van deze treinen voortaan van en naar Eindhoven rijden.

Wijzigingen per regio

Wilt u lezen wat er in uw regio verandert? Klik hier voor de wijzigingen per provincie en de internationale wijzigingen.

Kijk voor meer informatie op de website van de NS


Afbeeldingen: