Stel je voor dat iedere klant die bij jou een product of dienst aanschaft stilletjes via de achterdeur verdwijnt en nooit meer bij jou een aankoop doet. Dat zou betekenen dat je een fortuin moet investeren in marketingcampagnes om continu nieuwe klanten aan te trekken. In de praktijk is dit absoluut niet duurzaam, vandaar dat investeren in klantbehoud misschien wel waardevoller is dan investeren in klantwerving.


Het is nu eenmaal zo dat het werven van klanten veel tijd, energie en geld kost en dat bestaande klanten, die al overtuigd zijn van de waarde van je dienst of product, eerder overgaan tot aankopen dan nieuwe klanten. Dus om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf deze zomer niet in een zogeheten zomerdip raakt, zul je moeten investeren in klantbehoud en dat is precies waarover je in deze blog zult lezen.


Duurzame relaties opbouwen

Om klanten te behouden, moet je begrijpen dat het draait om dat positieve gevoel dat een klant bij je bedrijf heeft. Klanten willen jou kunnen vertrouwen, maar willen ook zien dat je als bedrijf voor hen van waarde bent en dat is precies wat je kunt bereiken met passende zomer relatiegeschenken. Door na een succesvolle verkoop een met logo bedrukte drinkfles of koeltas mee te geven, biedt je niet alleen extra waarde, maar uit je ook je waardering.


Relaties worden nu eenmaal versterkt met geschenken en door ook nog eens praktische en unieke artikelen mee te geven, blijf je relevant. Op den duur kunnen relatiegeschenken zelfs helpen nieuwe klanten binnen te halen. Jouw merknaam of logo staat immers bedrukt op deze geschenken, dus wanneer ontvangers die producten gebruiken, zullen ze de mensen om hen heen onbewust blootstellen aan jouw onderneming.


Zomeracties organiseren

Relatiegeschenken zijn een slimme strategie om relevant te blijven voor je huidige klantenkring. We zien daarnaast dat veel ondernemers dit een stapje verder nemen door speciale zomeracties te organiseren. Veel mensen zitten gedurende de vakantie periode gewoon thuis. Je kunt kiezen voor een standaard korting of het aanbieden van tijdelijke zomerproducten, maar wat tegenwoordig ook erg in is, is een zomerpakketten winactie.


Zomerpakketten zijn ideaal voor een speciale zomeractie. In zo’n pakket zit alles waarnaar iemand kan verlangen tijdens de zomer: van borrelnootjes en chips tot koelboxen en strandballen. Door een winactie via sociale media te organiseren, zorg je er niet alleen voor dat huidige klanten interesse in jouw bedrijf blijven houden, maar dat potentiële klanten ook aangesproken worden.


Evenementen bijwonen

Tot slot zien we dat in de zomerperiode veel activiteiten georganiseerd worden, wat de ideale gelegenheid biedt om als bedrijf naar buiten te gaan. Door lokaal betrokken te zijn bij evenementen als sportwedstrijden of netwerkborrels blijf je bij de mensen aanwezig. Na de tijd nog eventjes een mooi artikeltje in het lokale weekblad en je kunt rekenen om beter klantbehoud deze zomer.