ALKMAAR - Het viel te verwachten: omdat duurzaamheid scoort, pronken veel bedrijven met eigenschappen op dit gebied, waar ze goedbeschouwd niet aan voldoen. Die worden er vroeg of laat uitgepikt - bijvoorbeeld door satirische programma's als Even Tot Hier - en beschuldigd van Greenwashing: je als bedrijf groener voordoen dan je bent. Niet slim en bovendien onnodig, omdat duurzaamheid juist vaak gepaard gaat met geldbesparing. En natúúrlijk omdat je echt een steentje wilt bijdragen aan een betere wereld.

Zonnepanelen kopen of leasen - geld besparen doe je sowieso


Een voorbeeld van besparing: de groene energie die je via zonnepanelen verkrijgt. Het is voor menigeen een aanschaf die zichzelf al snel terugbetaalt, zeker nu de mogelijkheid bestaat om zonne-energie op te slaan in batterijen. Deze worden in de nabije toekomst waarschijnlijk betaalbaarder. Is er geen budget beschikbaar voor een dergelijk initiatief op weg naar het ultieme groene ondernemen, dan is er de lease-optie. Met het zakelijk leasen van zonnepanelen is het bedrijfsleven weer een - echte - stap dichterbij optimale duurzaamheid, omdat zonne-energie hier toegankelijker mee wordt.

Duurzaamheid nastreven op alle fronten: de drie voordelen van lokale samenwerkingen

De planeet minder belasten is het heilige doel, het besparen van geld een fijne bijkomstigheid. Een ander voorbeeld daarvan is het toenemende aantal lokale samenwerkingen. Ook in Alkmaar werken meer bedrijven met elkaar samen, omdat lang niet alles wat goed is, van ver hoeft te komen. Dat scheelt transportbewegingen en (dus) geld. Deze ontwikkeling heeft nóg een voordeel: wanneer ondernemer A via zijn digitale kanalen aankondigt te gaan samenwerken met ondernemer B uit dezelfde stad of regio, krijgt dit doorgaans de handen op elkaar. Met herkenning bind je een doelgroep eerder aan je organisatie.

Duurzaamheid niet alleen als modeterm gebruiken

Het is nogal makkelijk om je op diezelfde media te profileren als duurzaam bedrijf, terwijl je dat niet bent. Sinds het niet zo heel populaire woord 'milieuvriendelijk' vervangen is door 'duurzaam', dat ook zuinig betekent, zijn talloze slimme marketingmensen ermee aan de haal gegaan, niet in ogenschouw nemend dat duurzaam ondernemen ook enige moeite kost. En uiteraard niet alleen een kwestie is van 'wij zijn groen' op je website zetten.

Trollenleger als equivalent van greenwashing

Zoals al aangegeven ben je dan niet alleen oneerlijk, het is op den duur ook niet best voor je imago. Er zijn veel duurzaamheidswaakhonden die terecht gaan blaffen als een ondernemer niet zo goed bezig is als hij beweert. Greenwashing is ergens wel te vergelijken met het trollenleger van een niet nader te noemen Nederlands muzikant in 2018. De deuk in zijn imago kan als schrikbeeld dienen om ver weg van deze praktijken te blijven.