ALKMAAR - De van oorsprong Alkmaarse sociale onderneming MEO gaat de klantenservice voor de fabrikant van design waterflessen verzorgen. Beide bedrijven hebben een maatschappelijke insteek: Dopper probeert onder meer de plastic-afvalberg te verkleinen, terwijl MEO mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan betaald werk helpt.

MEO is in 2011 in Alkmaar begonnen. Het full-service mediabureau is inmiddels gevestigd in de GAS!Fabriek aan de Helderseweg. Hier werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samen met professionals om websites, grafische vormgeving en drukwerk te verzorgen. In april dit jaar is een tweede vestiging in Haarlem geopend, waar backoffice-diensten en online marketing verzorgd worden. Een aantal personeelsleden uit Alkmaar zijn hier actief.

Mensen die moeilijk aansluiting kunnen vinden op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld vanwege een beperking als ADHD of autisme, doen via leerwerktrajecten bij MEO werkervaring op. Ze worden begeleid naar een betaalde baan elders. MEO probeert ook zoveel mogelijk zelf betaalde banen te creëren; de helft van het personeelsbestand is uit de doelgroep afkomstig.

Vanaf eind oktober zal MEO vanuit Haarlem de klantenservice van Dopper gaan verzorgen, waarvan het hoofdkantoor in dezelfde stad is gevestigd. De medewerkers en leerlingen van MEO zullen klanten te woord staan, bijvoorbeeld bij vragen over het schoonhouden van hun waterfles, of als een onderdeel van hun Dopper beschadigd is. De opdracht levert drie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een betaalde baan op en, daaraan gekoppeld, drie mensen een leerwerktraject.

Edwin Teljeur, directeur van MEO, vertelt verheugd te zijn over de samenwerking: “Dopper zet de problemen van wegwerpplastic duidelijk op de kaart. Door hun klantenservice aan ons uit te besteden, zorgen ze ook nog eens voor werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En we worden door ze geïnspireerd: wij gaan volledig P.E.T. Free, dus plastic wegwerpflesjes worden zowel in Alkmaar als in Haarlem van de werkvloer verbannen.”

Het personeel van MEO zal aan de klantenservice een uitdaging hebben. Teljeur: “Dopper staat bekend om de goede service, die als uitstekend wordt beoordeeld door hun klanten. Dat niveau moeten we op z’n minst evenaren. Daar gaan we dan ook met alle plezier voor.”